Критерії оцінювання навчальних
досягнень учнів 7-11 класів з хімії
Складено на
основі Додатка 2 до Наказу МОН України від 21.08.2013 р., № 1222, «Про
затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»
Листа МОН
від 22 вересня 2021 року № 1/9 – 482 « Щодо методичних рекомендацій про
викладання навчальних предметів у
закладах загальної середньої освіти у 2021-2022 навчальному році»
При оцінюванні
навчальних досягнень учнів мають ураховуватися:
- характеристики відповіді учня: правильність,
логічність, обґрунтованість, цілісність;
- якість знань: повнота,
глибина, гнучкість, системність, міцність;
- сформованість загальнонавчальних та предметних
умінь і навичок;
- рівень володіння розумовими операціями: вміння
аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, класифікувати,
узагальнювати, робити висновки тощо;
- досвід творчої діяльності (вміння виявляти
проблеми та розв’язувати їх, формулювати
гіпотези);
- самостійність оцінних суджень.
Характеристики якості знань взаємопов’язані між
собою і доповнюють одна одну.
Повнота
знань - кількість знань, визначених навчальною
програмою.
Глибина
знань - усвідомленість існуючих зв’язків між групами
знань.
Гнучкість
знань - уміння учнів застосовувати набуті знання у
стандартних і нестандартних ситуаціях; знаходити варіативні способи використання знань; уміння комбінувати новий
спосіб діяльності із вже відомих.
Системність
знань - усвідомлення структури знань, їх ієрархії і
послідовності, тобто усвідомлення одних знань як базових для інших.
Міцність
знань - тривалість збереження їх в пам’яті, відтворення
їх в необхідних ситуаціях.
Знання є складовою
умінь учнів діяти. Уміння виявляються в різних видах діяльності і поділяються на розумові і
практичні.
Навички
- дії доведені до автоматизму
у результаті виконання вправ. Для сформованих навичок характерні швидкість і
точність відтворення.
Цінностні
ставлення виражають особистий
досвід учнів, їх дії, переживання, почуття, які виявляються у відносинах до
оточуючого (людей, явищ, природи, пізнання тощо). У контексті компетентнісної
освіти це виявляється у відповідальності учнів, прагненні закріплювати позитивні
надбання у навчальній діяльності, зростанні вимог до свої навчальних досягнень.
Названі вище орієнтири покладено в основу
чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів: початкового, середнього,
достатнього, високого.
Вони визначаються за такими
характеристиками:
Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна,
характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний
матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями
навчальної діяльності.
Третій рівень – достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять,
явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також
самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими
операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити
висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениця) правильна, логічна, обґрунтована, хоча їм
бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними,
системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих
завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати
різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Водночас, визначення високого
рівня навчальних досягнень, зокрема оцінки 12 балів, передбачає знання та
уміння в межах навчальної програми і не
передбачає участі школярів у олімпіадах, творчих конкурсах тощо (таблиця ).
Кожний
наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові
характеристики.
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень
реалізуються в нормах оцінок, які встановлюють чітке співвідношення між
вимогами до знань, умінь і навичок, які оцінюються, та показником оцінки в
балах.
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних
досягнень учнів |
|
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) розрізняє
об'єкти вивчення |
|
|
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу,
має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
|
3 |
Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою
вчителя виконує елементарні завдання |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний навчальний
матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію |
|
|
5 |
Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, здатний з
помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило |
|
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних положень навчального
матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє
застосовувати знання при виконанні завдань за зразком. |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал, знає
основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на
підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
|
|
8 |
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує вивчений
матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші
зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює
власну діяльність. Відповідь його (її)
логічна, хоч і має неточності |
|
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє
вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє
аналізувати й систематизувати інформацію, використовує загальновідомі докази
із самостійною і правильною аргументацією |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знання, здатний (а) використовувати їх у практичній діяльності,
робити висновки, узагальнення |
|
|
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм,
аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію
та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми |
|
|
12 |
Учень (учениця) має системні,
міцні знання в обсязі та в межах вимог
навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та
нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати,
узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації,
приймати рішення |
Видами оцінювання навчальних досягнень учнів є
поточне, тематичне, семестрове, річне
оцінювання та державна підсумкова атестація.
Поточне оцінювання - це процес встановлення рівня навчальних
досягнень учня (учениці) в оволодінні змістом предмета, уміннями та
навичками відповідно до вимог навчальних
програм.
Об'єктом
поточного оцінювання
рівня навчальних досягнень учнів є знання, вміння та навички, самостійність
оцінних суджень, досвід творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до
навколишньої дійсності.
Поточне оцінювання
здійснюється у процесі
поурочного вивчення теми. Його основними завдання є: встановлення
й оцінювання рівнів розуміння і первинного
засвоєння окремих елементів змісту теми, встановлення зв’язків між ними та
засвоєним змістом попередніх тем, закріплення знань, умінь і навичок.
Формами поточного оцінювання є індивідуальне,
групове та фронтальне опитування; робота з діаграмами, графіками, схемами;
зарисовки біологічних об’єктів; робота з контурними картами; виконання учнями
різних видів письмових робіт; взаємоконтроль учнів у парах і групах;
самоконтроль тощо. В умовах
упровадження зовнішнього незалежного оцінювання особливого значення набуває
тестова форма контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів.
Інформація, отримана на підставі поточного контролю, є основною
для коригування роботи вчителя на уроці.
Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати
вивчення теми (розділу).
Тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів
забезпечує:
-
усунення
безсистемності в оцінюванні;
-
підвищення
об’єктивності оцінки знань, навичок і вмінь;
-
індивідуальний
та диференційований підхід до організації навчання;
-
систематизацію
й узагальнення навчального матеріалу;
-
концентрацію
уваги учнів до найсуттєвішого в системі знань з кожного предмета.
Тематична
оцінка виставляється на підставі результатів опанування учнями
матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів
навчальних робіт (практичних, лабораторних, самостійних, творчих, контрольних
робіт) та навчальної активності
школярів.
Перед початком вивчення чергової теми всі учні
мають бути ознайомлені з тривалістю вивчення теми (кількість занять); кількістю
й тематикою обов'язкових робіт і термінами їх проведення; умовами оцінювання.
Оцінка за семестр виставляється за результатами тематичного
оцінювання, а за рік - на основі
семестрових оцінок.
Учень (учениця) має право на підвищення семестрової
оцінки. При цьому потрібно мати на увазі, що відповідно до Положення про золоту медаль “За високі
досягнення в навчанні” та срібну медаль “За досягнення в навчанні”,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 17.03.08 №186
та погоджено Міністерством юстиції України №279/14970 від 02.04.08, підвищення результатів семестрового оцінювання
шляхом переатестації не дає підстав для нагородження випускників золотою або
срібною медалями.
Більш гнучкої, різнопланової системи оцінювання
потребує профільна старша школа, яка на основі диференційованого
навчання повинна враховувати не лише навчальні досягнення, але і творчі,
проектно-дослідницькі, особистісні, соціально значущі результати, уміння вирішувати
проблеми, що виникають у різних життєвих ситуаціях.
Поряд з іншими формами оцінювання ефективною у
старшій школі є рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових
компетентностей і створює можливості для:
- підвищення
мотивації учнів до само навчання
та само оцінювання;
- розширення можливості в індивідуальній
підготовленості учнів на кожному етапі
навчального процесу;
-
підвищення об’єктивності оцінювання не
лише протягом навчального року, а й за весь період навчання у старшій школі;
- градації значущості балів, які отримують учні
за виконання різних видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча
робота, олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні
проекти, діяльність в органах учнівського самоврядування, у
соціально-корисних проектах
тощо).
Упровадження рейтингу навчальних досягнень
передбачає побудову учнем (ученицею) індивідуальної освітньої програми, яка
дозволить учителям і батькам учнів аналізувати їхній освітній поступ та його
(її) досягнення, виявляти помилки, а також регулювати форми й види освітньої
діяльності.
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів у
допрофільній та профільній школі може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Основна
суть портфоліо – «показати все, на що ти здібний (а)». Педагогічна ідея портфоліо передбачає зміщення акценту з
незнання учнів на індивідуальні досягнення, їх активну участь у накопиченні
різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; інтеграцію
кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке
оцінювання передбачає певну підготовку: визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми
подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку
учня тощо.
У процесі навчання, зокрема під час оцінювання,
вчителю важливо виявляти доброзичливість, вимогливість поєднувати з
індивідуальним підходом, тобто порівнювати виявлені досягнення учня (учениці)
не тільки з нормою, а з його (її)
попередніми невдачами чи успіхами.
Додаток 14
Вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів з
хімії
При оцінювання рівня навчальних
досягнень з хімії враховується:
- рівень
засвоєння теоретичних знань;
- оволодіння
хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
-
сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених
навчальною програмою;
- здатність
учнів застосовувати набуті знання на практиці;
- уміння
розв’язувати розрахункові задачі.
За відмінностями між обсягом і
глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань,
здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12-бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в
себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Визначальними
в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів є особистісні результати
пізнавальної діяльності, в яких відбиваються загальнопредметні компетентності,
набуті учнями в процесі навчання
хімії.
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних
досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об’єкти
(хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому
рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт |
2 |
Учень (учениця) описує
деякі хімічні об’єкти за певними ознаками; знає призначення лабораторного обладнання |
|
3 |
Учень (учениця) має
фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його
частини; під керівництвом учителя виконує найпростіші хімічні досліди |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються
хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і
виконує їх під керівництвом учителя; складає з допомогою вчителя скорочену
умову задачі |
5 |
Учень (учениця) з
допомогою вчителя відтворює окремі частини начального матеріалу, дає
визначення основних понять; самостійно
виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку
на робочому місці; самостійно складає і записує скорочену умову задачі |
|
6 |
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з
допомогою вчителя; описує окремі спостереження
за перебігом хімічних дослідів; робить обчислення за готовою формулою |
|
III.
Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює значну
частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя порівнює хімічні об’єкти, описує спостереження
за перебігом хімічних дослідів; наводить рівняння реакцій за умовою задачі |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і
теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об’єкти; самостійно виконує всі
хімічні досліди згідно з інструкцією; робить обчислення за рівнянням реакції |
|
9 |
Учень (учениця)
виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади
на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів; з
допомогою вчителя розв’язує задачі |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і
застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й
систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи; самостійно
наводить і використовує необхідні формули для розв’язування задач |
11 |
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і
використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між
явищами; самостійно знаходить і
використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний
експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви; самостійно
розв’язує задачі, формулює відповіді |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання з предмета,
аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову
інформацію; самостійно оцінює явища, пов’язані з речовинами та їх
перетвореннями; робить обґрунтовані висновки з хімічного експерименту;
розв’язує експериментальні задачі за власним планом; самостійно аналізує та
розв’язує задачі раціональним способом |
Комментарии
Отправить комментарий